Thursday, October 09, 2008

Auta

Povinné používání atmosférických motorů o zdvihovém objemu do 3500 ccm, zavedené k 1. lednu 1989, v žádném případě nepřineslo očekávanou finanční úsporu a jak se brzy ukázalo, neznamenalo ani přílišné zaostávání ve výkonu pohonných jednotek. Týmy do nich investovaly o 15 až 30 % více prostředků, než kolik věnovaly vývoji předchozích šestiválcových motorů s přeplňováním. Vložený kapitál rychle přinesl ovoce. Již v roce 1991 se výkon většiny motorů pohyboval kolem 700 k. To znamenalo překonání další magické hranice. Poprvé byl dosažen u atmosférického motoru specifický výkon větší než 200 k na 1 litr zdvihového objemu. Na poli aerodynamiky Dr. Harvey Postlethwaite a Jean-Claude Migeot definovali novou podobu přední části monopostů, když postavili pro tým Kena Tyrrella auto s nezvykle zdviženým nosem. Novátorský nápad, který umožňoval mnohem vhodnější přívod vzduchu pod automobil, se rychle ujal a zůstal součástí konstrukce i dnešních monopostů.